cz | en

Pes na jeviště (ne)patří

Text: Karel Benda
Foto: Ivo Mičkal
Publikováno v časopisu Svět psů č. 8/2011



Děti a zvířata na jeviště nepatří. Tuto starou divadelní zásadu se odvážně rozhodlo porušit Divadlo Antonína Dvořáka v Příbrami. Do role bahenního dráčka Errola v divadelní adaptaci fantasy Terryho Pratchetta Stráže! Stráže! (Guards! Guards!) obsadil režisér Milan Schejbal živého psa - fenku francouzského buldočka Betty Boop.

Sir Terence David John „Terry“ Pratchett je anglický autor fantasy, známý především svou sérií více než 40 knih a povídek Úžasná Zeměplocha. Divadelní adaptaci jeho knihy Stráže! Stráže! připravil Stephen Briggs, do češtiny ji přeložil Jan Kantůrek.



Betty, čili Dobromil Bágl Žulobrk z Quirmu, alias Errol, provází dva z hlavních hrdinů hry - chovatelku bahenních dráčků Lady Berankinovou (Helena Lapčíková) a kapitána Elánia (Lukáš Král) - a stává se katalyzátorem jejich vzájemného sblížení. Elániovi pomůže zachránit bahenní dráčky Lady Berankinové před zfanatizovanými občany Ankh-Morkporku a nakonec sám zbaví organizovaně zkažené město strašlivého dračího krále, který tyranizuje jeho obyvatele.

■ Betty Boop Anima Canis se narodila 17.9.2007. Je několikanásobnou šampionkou (INTCH, CZGCH, CZCH, AUTCH, ClubCH) a maminkou jednoho vrhu. Má bezproblémovou, hravou, ale také soutěživou, nicméně vždy optimistickou povahu. Na sklonku své výstavní kariéry se začala věnovat kariéře herecké. Její osobní stránku můžete najít na www.animacanis.cz.



S nápadem obsadit do role Errola francouzského buldočka přišla scénografka Kateřina Baranowská. Ačkoliv bylo jasné, jaká úskalí takový nápad skrývá a jaká překvapení může přinést, režisér Schejbal souhlasil. Podle reakce diváků se zatím zdá, že svého rozhodnutí určitě nemusí litovat. Ke cti mu slouží, že odolal všem pokušením nechat v zájmu divácké či mediální atraktivity Bettynku „hrát“ i ve scénách, které by pro ni byly příliš stresující, možná i nebezpečné, a kreativně ji v nich nahradil, třeba symbolickým letadélkem.

■ Milan Schejbal, režisér a také umělecký šéf divadla, přišel do Příbrami v roce 2007 z pražského Divadla ABC. Pod jeho vedením nabrala příbramská činohra druhý dech, mimo jiné začala pravidelně účinkovat v Žižkovském divadle Járy Cimrmana v Praze. Do divadla přivedl úspěšně řadu hostů, Simona Stašová získala za roli Evy Mearové v jeho nastudování hry Neila Simona Drobečky z perníku v roce 2007 cenu Thálie.



Na scéně se Betty, alias Errol, poprvé objevuje v rukách Lukáše Krále, který hraje kapitána Elánia. Oba za svůj výstup od nejprve překvapeného, vzápětí nadšeného publika pravidelně sklízejí potlesk na otevřené scéně.



■ Lukáš Král spolupracuje s pražským divadlem Na prádle, Komorní činohrou, Národním divadlem, DAD Příbram a má za sebou angažmá v Moravském divadle Olomouc. Věnuje se také rozhlasu a dabingu.

V několika scénách nosíte na jevišti Bettynku v náručí. Já bych se docela bál, že se mi bude snažit vysmeknout, a co budu dělat, až se jí to podaří, vy ne?
Ono vysmeknutí je pochopitelně moment, na který čeká bezmála každý divák. Já s tím od začátku počítám a jsem na to připraven. Mnohem větší obavu jsem měl, jestli ji nebude děsit, když ji budu v jednom kuse křičet do ucha. Příbramské divadlo není nijak malé a prostor vyžaduje adekvátní sílu hlasu, ale s tím naštěstí Bettynka nemá žádný problém.

Mnoho chovatelů či majitelů na své psy hovoří jako na lidské bytosti. Vy v jedné scéně vedete k Bettynce, alias Errolovi, dlouhý monolog. Vnímáte nějaký rozdíl mezi ní a, dejme tomu, příslovečnou Hamletovou lebkou?
Hamleta jsem nikdy nehrál, takže nemohu posoudit,ale během zkoušení jsem si s Bettynkou vytvořil vztah přímo kolegiální. Její klid a vyrovnanost na jevišti působí takřka profesionálně, takže ji při hraní beru zkrátka jako partnera. Někdy mám pocit, že ví "o co jde", takže ji mohu bez obav oslovit a ona dokonce vypadá, že přijatou informaci zpracovává. To je fajn.

Sám o sobě říkáte, že jste spíše vážnější typ. Na příbramském jevišti se promenujete v mužné zbroji, ale také v růžové noční košili, dámském čepci a s okřídleným francouzským buldočkem, pardon – drakem, v náručí. Nejste přece jen rád, že režisér do role Errola neobsadil třeba bišonka nebo maltézáčka?
Problém nastává, když se reakce diváků poněkud protáhne a já s Bettynkou v náručí čekám, až se lidé "vysmějí". To pak mobilizuji všechny síly, abych ještě naši hvězdu udržel a nepustil ji na zem. Naštěstí mi pomáhá...



Bettynka sama se v novém prostředí záhy aklimatizovala, do divadla se vyloženě těší. Jak by také ne, když jí každý druhý nosí pamlsky a všichni se s ní mazlí a dovádějí. Je to zkušená výstavní harcovnice a městský pes, ruch, shon a davy jí nevadí. Její kostým dráčka je efektní, ale jednoduchý, vše je našito na běžném psím postroji a háracích kalhotkách, na které je Bettynka dávno zvyklá.

Mimo jeviště se Bettynčiným největším kamarádem téměř okamžitě stal Petr Beleš, představitel Knihovníka. Ne ledajakého – ten ankh-morkporkský se před lety při magické explozi proměnil – v orangutana. V kůži lidoopa se mu zalíbilo natolik, že tvrdošíjně odmítá proměnit se zpět v člověka.



■ Petr Beleš je veselým mužem mnoha talentů. Od roku 2002 vystupuje jako zpěvák a kytarista multifolkové kapely Bezefšeho. V Příbrami jej můžete vidět v inscenacích Stráže! Stráže! a D’Artagnan.

Bettynka si Vás hned zamilovala. Je to tou srstí nebo vzácným spřízněním povah?
Oook!

Jako Knihovník se nechcete změnit zpátky na člověka. Přál byste si, aby se ostatní lidé také proměnili v orangutany?
Eeek!!!

Pardon, zapomněli jsme, že Knihovník po proměně nemluví lidskou řečí. Jeho odpovědi proto volně překládáme:
„Obojím. Z té kožešiny se nám svět jeví o mnoho veselejším.“
„Bože chraň!“



Českou profesionální premiéru hry Stráže! Stráže! uvedlo příbramské Divadlo Antonína Dvořáka ve čtvrtek 19.5.2011, pražskou premiéru v Žižkovském divadle Járy Cimrmana 6.6.2011. Termíny dalších představení v sezöně 2010/2011 a 2011/2012 najdete na stránkách obou divadel: www.divadlopribram.eu a www.zdjc.cz.



Rozsáhejší fotogalerii z představení najdete ZDE.

Od premiéry absolvovala Bettynka několik desítek představení v obou divadlech. Po dvou letech zažila na Žižkově něco, co se málokdy podaří - derniéru před vyprodaným hledištěm.

K prohlédnutí

Svět psů 08/11 • World of Dogs 08/11 Pes na jeviště (ne)patří • Never work with animals!

Webdesign: Adéla Vorbová